niedziela, 23 marca 2014

Relacja - Pog(R)adajmy: marzec 2014 - Kraków

Za nami trzecie już spotkanie z cyklu Pog(R)adajmy w Krakowie (a łącznie dziesiąte! - dacie wiarę?). Dla tych, którzy zapytaliby "jak było", odpowiedź byłaby prosta: wraz z częścią trzecią powróciliśmy do korzeni serii, dodając kilka urozmaiceń, za co otrzymaliśmy noty pokroju 9/10 na Metacritic oraz Gamerankings.com. Ocena zresztą i tak nie gra dla nas roli - najważniejsze, że było fajnie.

Musieliśmy przesunąć premierę, ponieważ...

Jak to w wielu dobrych produkcjach bywa, nie odbyło się bez małej obsuwy. Czekajcie, to chyba lekko nie w tym tonie... Otóż, wydarzenie wystartowało z minimalnym "studenckim" poślizgiem - wylądowałem w Hex'ie ok. 19:10 z prostej przyczyny. Mojej pomyłki w komunikacji. Szofer tramwajowy zakamuflowanym pojazdem próbował przewieźć nas (mnie i Annę) do zajezdni tramwajowej zamiast do punktu docelowego. Lekko (nie) w porę się zorientowałem i szybkim transferem znaleźliśmy się w dwóch następnych tramwajach wiozących nas do celu. Na miejsce dotarliśmy lekko zmachani, ale przywitało nas, jak to mawia An.: "ojej, naprawdę dużo ludzi!".

No właśnie, bo tak jak na pierwszym krakowskim Pog(R)adajmy, ponownie spotkaliśmy się w Hex'ie, w którym będziemy widywali się regularnie. Po raz kolejny jednak mogliśmy wziąć udział w ekskluzywnym, wynajętym pomieszczeniu, tym razem na dwa dni przed oficjalnym otwarciem. I kto wie, może nawet byliśmy pierwszymi klientami oraz degustatorami butelkowego piwa i zapiekanek! Warto nadmienić, że Hex na przestrzeni czasu jeszcze bardziej wyładniał: przywitał nas nieco bardziej przyciemnionym oświetleniem (na plus!), inną aranżacją stolików, malunkami na ścianach, no i tak jak już wspomniałem - menu. Do tego dwie nowe konsole Xbox 360, dzięki czemu mogłem lepiej wtopić się w klimat. Potrzeba nam jednak jeszcze mikrofonu, ale to na przyszłość, ponieważ teraz daliśmy radę bez najmniejszego problemu.


Zapowiedzi ukazywały pewną niewiadomą, dziennikarze zastanawiali się czy jesteśmy w stanie ich czymś zaskoczyć - jak się okazało, udało nam się, a sam gameplay zaangażował Graczy na dobre.

Pierwszym tematem głównym spotkania było pojęcie "odzieży dla Graczy". Zerkając z boku na tę tematykę można się było zastanowić, o czym tak naprawdę chcemy tutaj pogadać. O metkach, cenach i wzorach? Przecież o tym można debatować chwilę. Tak, ale jakże ta rozmowa okazała się angażująca! Najważniejsze pytania jakie padły były dwa: o to, jakie firmy z Polski zajmujące się produkującą odzieży dla Graczy znacie, oraz jakie wzory najbardziej preferujecie: licencjonowanie (np. Level77), autorskie (np. Gamertondo, The Armory) czy takie na pograniczu np. poduszka z motywem GameBoy'a (BitBerry) czy nawiązanie do znanych haseł z gier (Grumpy Geeks). Dyskusja była żwawa i cóż, tak jak wspominałem nieraz, jej treść pozostaje na samym spotkaniu. Na dodatek miałem poczucie, że wyniosłem z niej wiele m.in. poznałem nowe firmy w których mogę zakupić odzież dla Graczy (nie tylko polskie, ale również zagraniczne), za co wielkie dzięki dla wszystkich biorących udział w dyskusji!

Drugim tematem głównym, który poruszyliśmy, był przygotowany przeze mnie. Dotyczył pojęcia "twarzy" kojarzonych z konkretnymi produkcjami. Przykładowo: Hideo Kojima - seria MGS; Akira Yamaoka - Silent Hill; Nobuo Uematsu - Final Fantasy itd.. Przykładów wymieniliśmy wiele i - co się okazało - pochodziły one głównie z zagranicy, co dla mnie wydawało się oczywistym. Przeszliśmy do próby przyjrzenia się temu zjawisku na gruncie naszego rodzimego gamedevu i wnioski były proste: praktycznie nie mamy takich osób, które są kojarzone z konkretnymi grami. U nas gra kojarzy się z firmą. Przytoczyłem przykłady Adriana Chmielarza, Tomasza Gopa oraz Macieja Miąsika jako "ikon" rozpoznawalności widocznych w naszym gamedevie. Zdziwiło mnie jedno: nawet najbardziej rozpoznawalny, moim zdaniem, Adrian Chmielarz nie był przez wszystkich znany. Wow! Zaskoczeni? Ja tak, ale to tym bardziej pokazuje nam jak bardzo różnimy się na tym polu od zachodu. Czy to jest plus czy minus, te wnioski powyciągaliśmy na spotkaniu. Jedno jest pewne - takich twarzy potrzebujemy, ponieważ pokazują one również dojrzałość naszego rynku związanego z grami. Powinniśmy być bardziej świadomi kto odpowiada za daną produkcję, oraz to z kim ona jest kojarzona. Jest to nawet przydatne dla mediów - uzyskiwanie nowych informacji o produkcji, już nie tyle od  samego "studia" lub nierozpoznawalnej przez większość danej osoby, a od "twarzy" właśnie - tworzącej i odpowiedzialnej za daną grę. Zagadka jaką przeprowadziłem pod koniec dyskusji brzmiała następująco: Jaka "twarz" jest kojarzona z grą Dead Islanad? W odpowiedzi otrzymałem: Techland i zombiaki, co było idealnym podsumowaniem tego tematu.


Postanowiliśmy dodać kilka dodatków do wersji kolekcjonerskiej. Była ona dostępna tylko dla przedpremierowych zamówień i to był ciekawy ruch.

Efekt podnoszenia ręki z prośbą "przepraszam Was wszystkich najmocniej, muszę na moment przerwać dyskusję, ponieważ zbliża się czas na inteGRANIE" - jest z jednej strony fajny, z drugiej nie. Z jednej pokazuje jak bardzo nasza dyskusja potrafi zaangażować (w końcu spotykają się pasjonaci), z drugiej jednak strony jest pewnym elementem niepotrzebnie ją skracającym. Ale pamiętajcie, ma to również na celu otwarcie nam dyskusji na później. Śmiało polecam analizę poruszonych tematów w kuluarach, a także prywatnie. Zresztą ja tak czynię regularnie i Wy pewnie macie podobnie.


W inteGRANIU wzięło udział ok. 70% obecnych na spotkaniu. Po raz kolejny hojni sponsorzy obdarowali nas konkretnymi giftami (wypisane poniżej). Przy tym miały miejsce dwie bardzo fajne sytuacje. W jednej dwóch uczestników wymieniło się nagrodami, w drugiej nasz nowy gość - uczestnik "spiderszczebl", który przyjechał na nasze spotkanie z daleka, postanowił przekazać swoją nagrodę innej osobie uczestniczącej w spotkaniu. Cieszy mnie fakt, że do nagród podchodzicie - jakby nie patrzeć - z większym dystansem. Jest to dodatek do naszych pogaduch i wspólnego grania. Ale już teraz mogę zapowiedzieć, że będziemy poruszali temat możliwości wyboru nagrody w przypadku wylosowania wielu karteczek z nagrodami pod rząd (co się zdarza stosunkowo często). O tym co zostanie ustalone poinformuję Was już na następnym spotkaniu.

Proposujemy wymianę pomiędzy uczestnikami ;)
Na koniec prac postanowiliśmy dodać kilku Graczy, którzy byli miłośnikami pierwszej części i dzielnie udzielali się w tematach na naszym polskim forum, do creditsów - jest to ukłon z naszej strony za wsparcie i wspólną dobrą zabawę.

Pod koniec spotkania miałem wybrać osobę z najlepszą koszulką marca 2014. I jak się okazało, uczestnicy dopisali, ponieważ nie mogłem się zdecydować z aż pięciu koszulek (m.in. z MotoStorm, Resistance części pierwszej oraz Bullestorm, serii Tekken - obczajcie w galerii!). Zdecydowałem aby oddać głos publiczności i o jeden punkt więcej wygrał Piotr Papiurek w koszulce z serii Tekken - gratuluję! :)


W miesiącu marcu Pog(R)adajmy wystartowało również w kolejnym, czwartym mieście! Do Krakowa, Warszawy i Katowic dołączyła Bydgoszcz, a do ekipy organizatorskiej studenci Gamedecu! Relację macie okazję przeczytać w odnośniku poniżej.

Dziękuję Wam wszystkim za wspólne spotkanie i do następnego Pog(R)adania już 9 kwietnia!

Specjalne podziękowanie dla ekipy organizatorskiej z pozostałych miast! :)
Dla:
- Gorky, Sly, Greg (Brona Cultura) z Warszawy
- Nadya (Jestem Geekiem) z Katowic
- Klaudia, Michał i Damian (studenci Gamedec) z Bydgoszczy
Jesteście najlepsi! :)

Podziękowanie również dla lokalu Hex za udostępnienie nam miejsca na wyłączność na kilka dni przed oficjalnym otwarciem!

Pog(R)adajmy: marzec 2014 w Krakowie sponsorowali:
- Gamertondo [4x t-shirt dla Graczy, 1x koszulka polo dla Graczy, 1x czapka zimowa dla Graczy]
- Grumpy Geeks [2x t-shirt dla Graczy]
- Krzysztof "krzychos7" Jarnicki [1x Burnout Paradise: The Ultimate Box (PC), 1x FEZ (PC), 1x Giana Sisters: Twisted Dreams (PC)]
- PSX Extreme [1x PSX Extreme #199 do poczytania na spotkaniu]
- Hex [1x piwo lub zapiekanka]
- Graczem od dziecka [1x pocztówka Tomb Raider, 1x piwo lub zapiekanka]

Za pomoc w stworzeniu foto-relacji podziękowanie dla Anny "An" Gródek!

Patroni medialni, którzy dzielnie pomagają nam w rozpowszechnianiu informacji o Pog(R)adajmy: PPE.pl, PSX Extreme, PaDtv, Vipmultimedia.pl, Muzeum Gier Wideo w Polsce, Gamedium, Grakademia, Grające kobiety, muve.pl, Gamertondo FB, DlaStudenta.pl, Mortal Kombat Poland, The Armory FB, Zjazd Twórców Gier, Maniak Gaming, Dobry Cosplay, Padportal.pl, Humanistyka 2.0, Gamedec – badanie i projektowanie gier FB, Polskie Gry Komputerowe, 1indie World, LoveKraków.pl, Hatak.pl, Chicken in the Corn, Gamesboard.pl, Bloober Team, PS4life.pl, GRM Radio, Gamesdivision, Muzeum Historii Komputerów i Informatyki, Artifex Mundi, Geek World, Cenega, Radio Aktywne, Graming.pl, ProjektKonsola, TVPW, Input Lag.

Nasze spotkania odwiedzali pracownicy firm: CD Projekt RED, Techland, People Can Fly, CI Games, Sony Computer Entertainment Polska, QLOC, Testronic Labs, Bloober Team, Flying Wild Hog, World-LooM, CreativeForge Games, Chicken in the Corn, Artifex Mundi, Fuero Games, Ganymede, Jujubee GRAMY!, CD Action, Magazyn Gamer, Hatak.pl. The Armory, Ultima.pl, Madgames, Stargame, Game Over, PaDtv, GRY-Online.pl, GameFaction, HC Gamer, PS4life, gameplay.pl, Gamedium, Gamesboard.pl. PS Site, Gracz Watch, GameMusic.pl, Input Lag, Muzeum Gier Wideo w Polsce, Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach, Polskie gry komputerowe, Grające kobiety, Sexy Cosplay, Mortal Kombat Poland, Nephilim Cosplay, Checkpoint, Koło Naukowe Twórców Gier „Polygon”, Vipmultimedia.pl, All In, The Company, klan OFPS, BEST Gamers Tournament, Brunecia, GMIX.pl, Kompletna Strata Czasu, Wiedźma na orbicie, BACKDASH, Level Up, Hex, Cybermachina, Jestem Geekiem, Brona Cultura, Gamedec - badanie i projektowanie gier, Graczem od dziecka oraz freelancerzy.

Fotorelacja - Pog(R)adajmy: marzec 2014 - Kraków, 12.03.2014





Nagrody!









Dziękujemy firmie Gamertondo za nagrody!













Dziękujemy firmie Grumpy Geeks za nagrody!


Kolejna z nagród ufundowana przez firmę Gamertondo - dziękujemy!





"Co my tu jeszcze mamy..."









Odzież dla Graczy:
Zwycięzca nagrody za najlepszą koszulkę Pog(R)adajmy: marzec 2014!










Samojebka w domu... Na drugi dzień. Bo zapomniałem na spotkaniu... Ale widać, że byłem rześki i świeży... Czy jakoś tak.

Pamiątkowo:


"Po godzinach":
Assassin's Creed jest wszędzie...
Kominek, rysunek Gosi, fotel. Klimat jak w domu...
A tak Pog(R)adajmy: marzec 2014 odbywało się w pozostałych miastach:

- Warszawa

Brona Cultura: Pog(R)adajmy #10 - relacja
"Mówią, że nowe doświadczenia nie bolą. Mówią, że to doświadczenia zmieniają człowieka. Jeśli faktycznie tak jest, to po ostatnim Pog(R)adajmy powinienem skończyć z syndromem zatoki perskiej. Ale po kolei. (...)" - Brona Cultura
Link do całego artykułu: Pog(R)adajmy #10 - relacja

- Katowice

Jestem Geekiem: POG(R)ADAJMY #3 KATOWICE – EVEN M.O.R.E. FUN! [RELACJA]
"Głośno (!), intensywnie i jak zwykle najlepiej na świecie! Czyli Pog(R)adajmy epizod 3ci za nami! (...)" - Nadya

- Bydgoszcz

Gamedec - badanie i projektowanie gier: RELACJA Z POG(R)ADAJMY 12 MARCA 2014.
"W Bydgoszczy odbyła się pierwsza impreza z cyklu Pog(R)adajmy. W każdą drugą środę miesiąca pasjonaci, znawcy, gracze i osoby z branży spotykają się, aby porozmawiać o grach i wymienić się doświadczeniami. (...)" - Jakub Truszkowski & Klaudia Krawczyk
Link do całego artykułu: RELACJA Z POG(R)ADAJMY 12 MARCA 2014.

Do następnego Pog(R)adania!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz