czwartek, 11 grudnia 2014

Relacja - Pog(R)adajmy: Game-Xmas Edition 2014! - Kraków

Było mega. Kolejne Pog(R)adajmy za mną, a uważam, że było to ponownie jedno z najlepszych spotkań. Choć sielankowe, choć pytania bardziej ogólnikowe, choć nie największa frekwencja (ale nigdy o to nie chodziło), choć zima i mróz to było naprawdę sympatycznie, merytorycznie, wesoło i wyjątkowo.


Grą 2014 roku wg krakowskich Graczy został...
Tematem głównym spotkania były nasze ulubione gry. To temat rzeka tak naprawdę, ale wybór konkretnych kategorii pytań pozwolił wyłonić ulubione gry z różnych dziedzin: z platform przenośnych, z gier wydawanych na komputery i konsole (osobno), gier planszowych, a nawet Larpów (w których nie miałem okazji nigdy póki co brać udziału). Temat obszerny oraz przystępny spowodował, że chyba wszyscy chociaż raz powiedzieli coś do mikrofonu. Fajnie - choć pamiętajcie, że nigdy nie jest to obowiązkiem.


W dalszej części spotkania przeszliśmy do podsumowań 2014 roku i wieściliśmy plany na rok 2015. To bardzo miłe, że jako najciekawsze wydarzenie w 2014 roku najwięcej osób wskazało Pog(R)adajmy :) Ja wiem, że na Pog(R)adajmy byliśmy, a ja spoglądałem na odpowiadających moich przenikliwym wzrokiem ( ;) ), niemniej... Wyczułem swoistą szczerość w odpowiedziach. Również dużo osób wskazało IEM jako wydarzenie roku 2014 do czego i ja się dopisałem lecz kładąc je na równi z naszymi wydarzeniami :) Niemniej konkurować z takim komercyjnym gigantem to był miód na moje serce (dosłownie). Suma sumarum Pog(R)adajmy wygrało z IEM jakoś 8 do 5 jak dobrze liczyłem ;) Co też niestety pokazuje jaki nie do końca mocny był ten rok jeżeli wygrywa wydarzenie wolontarialne (ja wiem, że to dla nas wyróżnienie, ale gdzie było np. PGA? - ani jedna osoba nie wymieniła tego wydarzenia jako najlepszego dla Graczy w 2014. Szkoda - ale ja nie dziwię się akurat słabej oceny tego ostatniego  - jest to ciekawy feedback dla organizatorów komercyjnych eventów - usprawniajcie duże wydarzenie growe (w tym właśnie PGA), albo idźcie w kierunku bardziej międzynarodowym, e-sportowym (IEM) lub hmm... darmowym? Bardziej przystępnym? Trochę inaczej skupionym na pojęciu gier? Bardziej niezależnie? Bardziej skierowanym na Gracza i jego opinie? Bo tak chyba jest postrzegane np. Pog(R)adajmy.

Równie ciekawie było na etapie wyboru gry roku 2014. Całe trzy (najwięcej) głosów zebrał South Park: Kijek Prawdy i to ten tytuł został grą roku 2014 wg Krakowa ;) Chociaż po piętach deptało mu nowiutkie i polskie This War of Mine, które być może jeszcze nie każdy kojarzył (też ciekawy feedback). Gorzej było z wybraniem ulubionej polskiej gry (to jeszcze a propos gier ulubionych ogółem) - chyba najwięcej głosów zebrał Wiedźmin 2, ale bardzo dużo osób nie chciało i nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie (chyba więcej niż połowa zebranych - czyżby to pokazywało słaby stan rodzimej branży growej? A jednak? Pomimo mocnych zachwytów w Polsce nad rodzimymi grami Gracze nie są w stanie pokazać ulubionej polskiej gry, która skradła ich serca).

Socjologicznym okiem
Jednym z dla mnie ciekawszych pytań było to dość prozaiczne, o ulubione gry na komputery i konsole. Czemu to tak oddzieliłem, czemu podkreślam podział akapitowy nawet w samej relacji. Ponieważ ponownie chciałbym ten wątek uwypuklić. Gracze komputerowi i konsolowi (to osobne grupy Graczy czy ktoś to popiera czy nie, to jest fakt) nie potrafili odpowiedzieć szeroko na pytanie o gry na platformach na których nie grają (co zrozumiałe, ale...). Dla przykładu konsolowcy wskazywali gry pokroju God of War, Mortal Kombat, Uncharted, Final Fantasy, Silent Hill, The Last of Us, Beyond, Mario, Crash, Ratchet & Clank - jako swoje ulubione, natomiast pecetowcy w większości serie: World of Warcraft, Starcraft, Kotor, Portal, Postal (itd. - niektóre tytuły upraszczam, bo nie wszystkie spamiętałem - ale nawet na tym przykładzie widać, że obie grupy Graczy grają w nieco inne gry). Czemu to tak istotne? Tutaj nie chodzi o oddzielenie Graczy aby stworzyć jakiś wyimaginowany, sztuczny podział. Jest to bardziej jedynie materiał do analizy dla polskich teoretyków gier, pokazujący, że obie grupy się różnią. Jest to również teza, którą założyłem i podtrzymuję publicznie od 2010 roku, od momentu pisania przeze mnie pracy licencjackiej i przeprowadzenia badań na jednej z tych grup. Ja również, jako Gracz konsolowy, nie ukrywam, że do dzisiaj nie potrafię wymienić konkretnych ulubionych gier komputerowych (na spotkaniu wymieniłem To the Moon, ponieważ miałem okazję ostatnio przejść ten tytuł i gra mnie urzekła - nie ma jej na konsolach - ale więcej przykładów? Now loading...).

Co dalej?
Po dyskusji ogólnej przyszedł czas na Giermasz. Po raz pierwszy przeze mnie prowadzony - nie wiedziałem do końca jak się za to zabrać, więc poprosiłem osoby, które coś wzięły ze sobą o wyłożenie swoich skarbów na stół. Gry przyniosły trzy osoby (ze mną). Nie zabrakło naprawdę fajnych gier (w tym unikaty na PSXa oraz gry na PS4) - do wymiany co prawda nie doszło (ja ze swoimi grami na PS2 i PSP mogłem się schować ;) ), ale kolejny punkt w dziejach Pog(R)adajmy uważam za odhaczony - zobaczymy czy za rok powrócimy do tej idei - być może.


Powrócimy zatem na pewno do rozGRAdawania, które chyba Wam się wszystkim spodobało. W koszyku od św. Mikołaja znajdowało się 8 gier - uczestnicy zadawali mi pytania a ja odpowiadałem TAK/NIE - o dziwo, udało się odgadnąć wszystkie gry! I powędrowały one do swoich nowych domów. Nie zabrakło spełnienia marzeń - jedna z uczestniczek wykrzyknęła "Fallout" i okazało się, że tę grę chciała mieć - ach, ten św. Mikołaj... Dobrze, że nad nami czuwa i zerka kto był w 2014 roku grzecznym Graczem :)


Po rozdaniu gier przyszedł czas na tradycyjne inteGRANIE - tutaj część osób już się ciutek wykruszyła, ale i w tym punkcie programu nie zabrakło fajowych smakołyków i niespodzianek. Dwie nagrody były ufundowane przez jednego z uczestników spotkania (notatnik Borderlands (!) i nieśmiertelnik Razer - o tym ostatnim, jak się okazało, marzyła jedna z uczestniczek). Dalej: soundtrack z Lords of the Fallen od sklepu Gekon, gadżety od Oficjalnego Forum PlayStation: figurka z Tearaway (! - świetna), obudowa na I-Phone 5G z logo Gran Turismo 6 czy naklejka na PS3 z LittleBigPlanet. Natomiast pub Cybermachina aby uczcić rok 2014 pod znakiem Pog(R)adajmy, zamiast piwa czy drinka ufundował w grudniu... flaszkę Wyborową - smakową :) Zwycięzca mógł zakręcić kołem fortuny aby wybrać smak. Osoba która wygrała wylosowała wódkę o smaku arbuzowym i postanowiła podzielić się ją z innymi uczestnikami. Na koniec spotkania dzięki temu wznieśliśmy toast za Pog(R)adajmy i za 2015 rok!

Było naprawdę sympatycznie
Rok 2014 już nie długo za nami. Ja z tego miejsca chciałbym już teraz podziękować wszystkim organizatorom Pog(R)adajmy ze wszystkich miast. Dziękuję za Wasze zaangażowanie i pracę. Wiem ile trzeba siły i determinacji włożyć aby organizować coś regularnie, za darmo, dla innych - dziękuję, w imieniu swoim oraz Graczy z całej Polski. Co przyniesie rok 2015 - to już zobaczymy, wszystko przed nami. Ale wiem, że 2014 był dla nas wyjątkowy, bo to w tym roku Pog(R)adajmy stało się wydarzeniem ogólnopolskim i dostępnym dla większej liczby osób - dzięki Wam.


Fotorelacja - Pog(R)adajmy: Game-Xmas Edition 2014 - Kraków, 10.12.2014


Oficjalne otwarcie od podpisu? Tak jeszcze nie zaczynałem :) Niemniej fajne uczucie...









"Temu, tam temu... Podaj"
Zawsze...









Giermasz!
Ajajaj~!
W pełnej okazałości.
Gry można było również dotknąć... ( ;) )














Za to zdjęcie otrzymałem 1500 zł przelewu następnego dnia na konto od firmy piwowarskiej. Dziękuję, nie ma sprawy.












Wymiana nagrodami!




Nagroda ufundowana przez Cybermachina.

InteGRANIE.



Stolik też dostał...
Ajajaj, growe wróżby na 2015 rok - musiałem coś wymyślić - wiem, suchar koment...
A ten bałwanek skąd się wziął??
2015..?
RozGRAdawanie.
Za Pog(R)adajmy! - Wow!
"Po godzinach":
Te gry były do wygrania w rozGRAdawaniu... "Gra, gra, gra" w jednym zdaniu, tak..!
Mój skromny asortyment na Giermasz...
"Gry niechciane" odwiedziły nas prosto ze sklepu Gekon.
Wszystkie nagrody.



Pamiątkowo:


Odzież dla Graczy:





Zwycięzca nagrody za najlepszą koszulkę na spotkaniu w grudniu 2014 w Krakowie - gratuluję!
Wielkie (ponowne) podziękowanie dla ekipy organizatorskiej z pozostałych miast! :)
Dla:
Gorky, Sly, Greg, Polan (Brona Cultura) z Warszawy
Nadya (Jestem Geekiem) z Katowic
Klaudia, Michał, Damian (studenci Gamedec) z Bydgoszczy
Alicja i Marcin (Gwardia Navis) z Łodzi
Paulina i Michał (Poznańska Gildia Graczy) z Poznania
Michał (Graming.pl) z Radomia
- Wiktor "Chochlik" Zaborowski Lublina
- Grzegorz Mroczkowski (Hardcore Gaming) z Wrocławia
Piotr "Jasiek" Próchnicki (Yeti o grach) ze Szczecina
- Paweł i Cezary (Olcamp.pl) z Olsztyna

Jesteście najlepsi! :)

Podziękowanie również dla lokalu Cybermachina za udostępnienie nam miejsca zupełnie za darmo!

Za pomoc w stworzeniu foto-relacji podziękowanie dla Anny "An" Gródek!

Do następnego Pog(R)adania w 2015 roku!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz